Na drie jaar taxigebruik weer vrijheid

Voor het gemeentehuis van Oude IJsselstreek staat de splinternieuwe bruine aangepaste VW bus van burgemeester Otwin van Dijk. Na drie jaar taxiën heeft hij zijn vrijheid weer terug. “Ik voel me als een klein jongetje die voor het eerst alleen naar school fietst. Het is heerlijk om weer zelf naar afspraken te gaan en zelf te bepalen wanneer ik daarvan weg ga, zonder dat een taxichauffeur of mijn vrouw op mij wacht."

Na de Toyota en Audi A3 is de VW bus de derde aangepaste auto waarin Otwin rijdt, alle drie aangepast bij Bever. “De eerste twee waren personenauto’s, waarbij ik de rolstoel uit elkaar haalde en in de auto tilde. Op het laatst kwam ik wel de auto in, maar er niet meer uit. Ik kreeg last van mijn schouder en ben ook geopereerd. De pijn is minder, maar het functieverlies helaas niet?. Als Tweede Kamerlid reisde ik drie jaar geleden het hele land door. In de wetenschap dat er veel goed geregeld is in dit land - dat wanneer je een aangepaste auto nodig hebt om je boterham te verdienen, je er een of de? aanpassingen kunt aanvragen - vroeg ik bij UWV de aanpassingen aan. Echter, het antwoord was ‘nee’. UWV vergoedt geen autoaanpassingen voor politieke ambtsdragers…Tsja en het gekke is dat je voor jezelf geen Kamervragen gaat stellen. Natuurlijk heb ik wel bezwaar gemaakt, maar het antwoord bleef ‘nee’. Dus ja, dan moet je een andere oplossing zoeken: soms ging ik met de taxi en mijn vrouw heeft me veel gereden. Gelukkig staat in de gemeentewet wel dat er een voorziening voor de burgemeester geregeld moet worden. Ik heb een VW bus gekocht en wederom laten aanpassen bij Bever.

Voor mij zijn het helden. De manier waarop ze met me meedenken en zoeken naar oplossingen. Ik rijd nu met mijn rolstoel achter het stuur. Normaal bevestigt Bever een pin onderaan de rolstoel, maar ja, dit wilde ik niet. Ik ben blij met mijn lichtgewicht stoel. Daarnaast ben ik ook best ijdel en vond ik zo’n pin niet echt fraai. Bever kwam met de oplossing: twee ijzers die uit de bodem van de auto komen en het frame van de rolstoel vast grijpen. Verder heeft Bever wieltjes onder de bestuurdersstoel gemaakt zodat deze achter de bijrijdersstoel gerold kan worden en terug wanneer mijn vrouw in de auto rijdt. Ik rijd met een gas- remschuif en een spalk op het stuur. Voor iedere beperking vindt Bever wel een oplossingen om autorijden mogelijk te maken. Gelukkig maar, want mobiliteit is echt een randvoorwaarden voor participatie. Hoe geduldig de taxichauffeurs en mijn vrouw ook waren, het is zo fantastisch om weer spontaan van het ene naar het andere gebouw te kunnen gaan of gewoon even ergens na te praten zonder dat er iemand op me zit te wachten.”

Zuinig op onafhankelijkheid

Als militair werd Sebastiaan van Nieuwenhuizen in 1997 slachtoffer van een dienstongeval. Hij bevond zich toentertijd op een militair treintransport van Polen naar Nederland. In de buurt van Berlijn werd gestopt om de benen te strekken. Sebastiaan klom via de treinwagon op de Leopardtank waar hij chauffeur van was, maar kwam daarbij onfortuinlijk te dicht in de buurt van de geleider van de hoogspanningskabels van de trein. Hij werd geƫlektrocuteerd. Een lage incomplete dwarslaesie, een geamputee

Lees het verhaal van Sebastiaan
De aanpassingen Handbediening