Mijn droom achterna

Dianta Wilmsen woont in Gouda en werkt als architect bij MAS architectuur in Rotterdam. Zij rijdt in een stoere Land Rover Defender 130 met veel aanpassingen. De Land Rover (occasion) heeft Dianta zelf betaald, de aanpassingen zijn door UWV bekostigd. Dianta is zonder onderbenen en rechter onderarm geboren. Toen haar vorige auto, een Renault Kangoo, na tien jaar dienst weigerde, heeft ze besloten de door haar gedroomde auto te gaan rijden. Mede met dank aan Bever is dat meer dan gelukt. Dianta: “Mijn scootmobiel neemt veel ruimte in beslag en ik wilde graag een auto met achterbank. Ik ben daarom aangewezen op een bestelbus of pick-up, maar wilde vanwege mijn werk liever niet in een ‘aannemersbusje’ rijden. Deze 4x4 diesel Land Rover Defender 130, met een achteraf door de garage ingebouwde automaat, past helemaal bij mij en is bovendien representatief. Ik bezoek tenslotte bouwplaatsen, maar ook vaak opdrachtgevers.”

Trots laat Dianta zien hoe zij met de afstandsbediening de scootmobiel in- en uit de auto takelt. De overige aanpassingen bestaan uit subtiel gemodificeerde standaardstepjes voor in- en uitstappen, een elektrisch knie-gas en knie-rem, extra stuurbekrachtiging, Recaro bestuurdersstoel voor extra steun en aan de linkerkant geplaatste schakelaars. Dianta over de keuze van de auto en de aanpassingen: “Omdat de aanpassingen maatwerk zijn, kon ik niet vooraf als bestuurder een proefrit maken. Dat heeft mijn vriend gedaan, terwijl ik naast hem instructies heb gegeven. Ik heb eerder rijlessen bij Bever gevolgd en ook mijn vorige auto hebben ze aangepast. Ik had daar bijzonder goede ervaringen mee en Bever durfde de uitdaging wel aan. Bovendien wonen wij dicht bij de vestiging van Bever in Bodegraven, zodat het voor ons een kleine moeite was om regelmatig in de werkplaats te gaan kijken naar de vorderingen. Ik heb er echt naar toegeleefd om in deze auto weg te kunnen rijden. Het voelde alsof er een huis gebouwd werd waarvan ik de sleutel kreeg. Ik ben er erg blij mee.”
Nadat Dianta gewend was aan de grootte van de auto, heeft ze gemerkt dat er een soort groepsgevoel is onder berijders van de Land Rover Defender: het is niet alleen een auto, maar een soort lifestyle.

Zuinig op onafhankelijkheid

Als militair werd Sebastiaan van Nieuwenhuizen in 1997 slachtoffer van een dienstongeval. Hij bevond zich toentertijd op een militair treintransport van Polen naar Nederland. In de buurt van Berlijn werd gestopt om de benen te strekken. Sebastiaan klom via de treinwagon op de Leopardtank waar hij chauffeur van was, maar kwam daarbij onfortuinlijk te dicht in de buurt van de geleider van de hoogspanningskabels van de trein. Hij werd geëlektrocuteerd. Een lage incomplete dwarslaesie, een geamputee

Lees het verhaal van Sebastiaan
De aanpassingen Handbediening