Mijn droom achterna

Dianta Wilmsen woont in Gouda en werkt als architect bij MAS architectuur in Rotterdam. Zij rijdt in een stoere Land Rover Defender 130 met veel aanpassingen. De Land Rover (occasion) heeft Dianta zelf betaald, de aanpassingen zijn door UWV bekostigd. Dianta is zonder onderbenen en rechter onderarm geboren. Toen haar vorige auto, een Renault Kangoo, na tien jaar dienst weigerde, heeft ze besloten de door haar gedroomde auto te gaan rijden. Mede met dank aan Bever is dat meer dan gelukt. Dianta: “Mijn scootmobiel neemt veel ruimte in beslag en ik wilde graag een auto met achterbank. Ik ben daarom aangewezen op een bestelbus of pick-up, maar wilde vanwege mijn werk liever niet in een ‘aannemersbusje’ rijden. Deze 4x4 diesel Land Rover Defender 130, met een achteraf door de garage ingebouwde automaat, past helemaal bij mij en is bovendien representatief. Ik bezoek tenslotte bouwplaatsen, maar ook vaak opdrachtgevers.”

Trots laat Dianta zien hoe zij met de afstandsbediening de scootmobiel in- en uit de auto takelt. De overige aanpassingen bestaan uit subtiel gemodificeerde standaardstepjes voor in- en uitstappen, een elektrisch knie-gas en knie-rem, extra stuurbekrachtiging, Recaro bestuurdersstoel voor extra steun en aan de linkerkant geplaatste schakelaars. Dianta over de keuze van de auto en de aanpassingen: “Omdat de aanpassingen maatwerk zijn, kon ik niet vooraf als bestuurder een proefrit maken. Dat heeft mijn vriend gedaan, terwijl ik naast hem instructies heb gegeven. Ik heb eerder rijlessen bij Bever gevolgd en ook mijn vorige auto hebben ze aangepast. Ik had daar bijzonder goede ervaringen mee en Bever durfde de uitdaging wel aan. Bovendien wonen wij dicht bij de vestiging van Bever in Bodegraven, zodat het voor ons een kleine moeite was om regelmatig in de werkplaats te gaan kijken naar de vorderingen. Ik heb er echt naar toegeleefd om in deze auto weg te kunnen rijden. Het voelde alsof er een huis gebouwd werd waarvan ik de sleutel kreeg. Ik ben er erg blij mee.”
Nadat Dianta gewend was aan de grootte van de auto, heeft ze gemerkt dat er een soort groepsgevoel is onder berijders van de Land Rover Defender: het is niet alleen een auto, maar een soort lifestyle.

De bus is trouwens ook mijn werkplaats

Zoals voor zovelen is de bus voor Jan Troost zijn alles. Nou ja, zijn alles… het zijn min of meer zijn benen. Bever Autoaanpassingen heeft misschien wel eens moeilijker klussen onderhanden gehad dan de aanpassing van deze VW-bus, want Jan Troost, welbekend als ludiek maar toch serieus actievoerder, is dan wel rolstoeler, hij is vergelijkenderwijs mobiel. Toch heeft hij zo zijn specifieke behoeften.

Lees het verhaal van Jan