Het is heel fijn om naast elkaar te zitten

De Engelse Gary Weller verhuisde eind 1998 voor de liefde naar Nederland. Hij trok in bij Carla en al snel vond hij een goede baan als computerprogrammeur. Voor het dagelijks woon-werkverkeer, en natuurlijk ook privé, zou het ideaal zijn als hij zelf kon autorijden. Dit lukte. “Ik kan me de lessen bij Bever in de VW Golf nog goed herinneren,” lacht Gary. “De instructeur moest iedere keer weer de auto voor mij ombouwen, zo had ik bijvoorbeeld een kinderzitje bovenop de bestuurderstoel nodig. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik tien jaar met plezier in een aangepaste Vito gereden en nu alweer vier jaar in onze VW Transporter.” “Ik ben erg blij met deze auto,” zegt Carla Weller, “hij rijdt lekkerder, maakt minder herrie en is een stuk luxer. En ik vind de kleur erg mooi.” Gary grinnikt. “Het duurde even voordat we de kleurkeus hadden gemaakt. Carla vroeg de VW dealer één voor één de auto’s met verschillende kleuren naar buiten te rijden.” “Ja, ik wilde de kleur graag bij daglicht zien,” legt Carla uit. Gary: “We hebben de bus zelf gekocht en de aanpassingen zijn vergoed door UWV. De achterklep is elektrisch, de bodem van de bus is verlaagd en voorzien van een knielsysteem met een elektrische oprijplaat.” Carla: “Dit systeem zorgt ervoor dat we snel in en uit kunnen stappen.

We scheuren zo achter elkaar aan en hoeven dus niet – wat bij het gebruik van een lift wel het geval zou zijn – te wachten op elkaar. Dat is prettig, zeker als het regent.” “Meestal ga ik eerst de auto in om me te installeren achter het stuur. Voorheen had ik een klein sportstuurtje, maar in de Transporter zat zo’n mooi stuur, waarbij de bediening van de radio en carkit geïntegreerd zat dat ik het zonde vond om deze eruit te halen. Het rijden met het originele stuur gaat ook prima. Mijn gas- en rempedaal zijn verhoogd – waarbij mijn voeten in een soort van schaaltjes liggen op het rem- en gaskantelpedaal liggen – en elektronisch gekoppeld aan de originelen. Verder is het contact verplaatst naar het dashboard en zit de knop voor het knipperlicht op een verlengstok. In de auto hebben we alle ruimte om elkaar te passeren. UWV heeft gelukkig niet alleen de aanpassingen voor mij vergoed, maar ook de Q Straint lock voor Carla’s rolstoel. Het is heel fijn om naast elkaar te zitten.”

“Een andere belangrijke aanpassing,” zo laat Carla weten, “is de extra stoel. We nemen vaak iemand mee om ons onderweg en op bestemming te helpen, zoals op vakantie, maar ook simpelweg om te tanken en te parkeren in een parkeergarage. We kunnen beiden bijvoorbeeld niet bij de knop voor een slagboom. In deze auto zit een mooie en veilige stoel die ook zo opgeklapt kan worden dat we er geen hinder van hebben wanneer we de bus inrijden. En waar ik ook heel blij mee ben zijn de opbergbakken achterin de bus tegen beide zijwanden.” Gary knikt. “We kunnen hier van alles in kwijt van paraplu en helping hand tot een kleine oprijplaat voor als we ergens op bezoek gaan. De bus is ons heel dierbaar. We hebben de vrijheid om gewoon even naar de stad te kunnen gaan of naar de schouwburg en niet te vergeten; alle bezoekjes aan het ziekenhuis.” Carla: “Gary rijdt me regelmatig naar mijn werk. Het is heerlijk om onafhankelijk te zijn van een taxi.” “En altijd op tijd,” zegt Gary lachend. “Ja, hij moet alleen nog weleens op mij wachten als de vergadering uitloop.” “Geen probleem,” zo klinkt het met een Engels accent, “ik zit geduldig in mijn auto te wachten met de airco en radio aan.

Zuinig op onafhankelijkheid

Als militair werd Sebastiaan van Nieuwenhuizen in 1997 slachtoffer van een dienstongeval. Hij bevond zich toentertijd op een militair treintransport van Polen naar Nederland. In de buurt van Berlijn werd gestopt om de benen te strekken. Sebastiaan klom via de treinwagon op de Leopardtank waar hij chauffeur van was, maar kwam daarbij onfortuinlijk te dicht in de buurt van de geleider van de hoogspanningskabels van de trein. Hij werd geƫlektrocuteerd. Een lage incomplete dwarslaesie, een geamputee

Lees het verhaal van Sebastiaan
De aanpassingen Handbediening