Als je eenmaal chauffeur bent, wil je chauffeur blijven

Toen Maarten Vial voor het eerst achter het stuur van 'zijn' GINAF X 5150-F kroop, voelde hij zich heel gelukkig. Maarten: “Het was best spannend, maar het voelde wel meteen heel vertrouwd. Ik zat weer op mijn vertrouwde plekje. Natuurlijk was het ook wel weer wennen, want ik had al zeven jaar niet meer in een vrachtwagen gezeten. Maar de monteur van Bever, die een stukje met me mee reed om te kijken of de aanpassingen goed zaten, zei al meteen dat hij wel kon zien dat ik altijd al vrachtwagenchauffeur ben geweest.” En dat klopt. Maarten reed al twintig jaar op de vrachtwagen toen hij een motorongeluk kreeg waarbij hij zijn rechter onderbeen verloor.

Na een half jaar revalideren wilde hij dolgraag weer aan het werk, maar hij kreeg te horen dat hij bij zijn toenmalige baas niet meer op de vrachtwagen mocht rijden. Maarten: “Mijn wereld stortte in. Ik baalde verschrikkelijk. Ik had altijd op de vrachtwagen gezeten en nu moest ik iets anders gaan doen.” En dat deed Maarten. Hij probeerde van alles, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de droom om weer als chauffeur aan de slag te gaan bleef roepen. Toen hij in september 2015 weer thuis kwam te zitten besloot hij een open sollicitatiebrief naar het loon- en verhuurbedrijf Gebr. van Mourik uit De Glind te sturen. Maarten: “En ik mocht een bakkie komen doen. Dat was al heel prettig want dan kon ik mijn eigen verhaal vertellen. En toen ben ik aangenomen. Dat was geweldig; een baas die je een kans geeft, iemand die in je wil investeren.” Gebr. Van Mourik liet de vrachtauto voor Maarten aanpassen door Bever. Links van de stuurkolom is een gas- en rempedaal geplaatst, waarbij het gaspedaal opklapbaar en het rempedaal uitneembaar is.

Doordat aan de linkerkant nu een gaspedaal zit moest de knop voor de motorrem verplaatst worden, die zit nu bij de stoel. Aan de rechterkant van de stuurkolom is het originele rempedaal blijven zitten en het originele gaspedaal is opklapbaar gemaakt. Tijdens de eerste echte rit mocht Maarten een zandvracht laden en dat voelde goed. “Hier heb ik zeven jaar voor geknokt. Ik heb altijd geloofd dat het kon. Altijd gedacht: 'ooit zit ik weer op de vrachtwagen.'” En dankzij de aanpassingen van Bever is die droom werkelijkheid geworden.

Zuinig op onafhankelijkheid

Als militair werd Sebastiaan van Nieuwenhuizen in 1997 slachtoffer van een dienstongeval. Hij bevond zich toentertijd op een militair treintransport van Polen naar Nederland. In de buurt van Berlijn werd gestopt om de benen te strekken. Sebastiaan klom via de treinwagon op de Leopardtank waar hij chauffeur van was, maar kwam daarbij onfortuinlijk te dicht in de buurt van de geleider van de hoogspanningskabels van de trein. Hij werd geƫlektrocuteerd. Een lage incomplete dwarslaesie, een geamputee

Lees het verhaal van Sebastiaan
De aanpassingen Handbediening